Onderwijsdagen

Universiteitsbrede onderwijsdagen brengen lesgevers van over alle faculteiten heen samen om elkaar te inspireren en professionaliseren. Bekijk hier de vorige edities.

 

Ons onderwijs roert zich door de crisissen van gisteren en de uitdagingen van vandaag. De hele UGent-onderwijsgemeenschap, lesgevers en opleidingen voorop, ontwikkelt nieuwe praktijken die een antwoord bieden op de verwachtingen van het huidige werkveld en de huidige maatschappij. Centraal staat het belang van toekomstgericht onderwijs, van digitale vaardigheden en van levenslang leren. Hoe kunnen we verder inspelen op die vernieuwingen en transformaties? De onderwijsdag van 2023 demonstreerde hoe het UGent-onderwijs van morgen eruit kan zien, en inspireerde en activeerde je om dat onderwijs mee vorm te geven!

Foto's van de onderwijsdag

Bekijk alle foto's via sharepoint.

Overzicht van het programma

Klik op het schema om dat te vergroten. De abstracts en powerpointpresentaties van de sessies staan onder het schema.

Afbeelding met het programma van de onderwijsdag 2023

Keynote

Hoe Apollo 8 vliegt

Stijn Ronsse - CAPTURE-platform

Als je een presentatie ziet over innoveren, welk symbool zie je dan steeds terugkomen? Veelal zal dat een raket zijn. Vernieuwen is dan niets meer dan op een knop duwen en de raket schiet de lucht in, op vaste koers, om steeds meer vaart te maken. Het wordt voorgesteld als kinderspel, maar het beeld schiet te kort. Niet alleen wekt het de indruk dat innoveren nauwelijks iets van moeite vraagt, maar ook dat het altijd iets opzienbarends moet zijn. Nochtans is de realiteit anders, het kan over een ambitieus project gaan, maar evengoed over een kleine verbetering die alles eenvoudiger maakt. Het kan over een toonaangevend onderwijsinitiatief gaan, maar evengoed over die kleine aanpassingen die de lessenreeksen voor een breder publiek toegankelijk maken. Het moeten niet altijd raketten zijn, ook een brommertje af en toe kan al veel betekenen. 

Maar vernieuwen is wel nodig om een antwoord te blijven bieden op steeds versnellende evoluties, die eisen dat gelijk welke organisatie zichzelf af en toe opnieuw uitvindt. Het kan soms lijken alsof een gigantische bal bergop geduwd wordt, maar telkens opnieuw wordt een punt bereikt vanaf wanneer deze als vanzelf lijkt te gaan. Het is dan gewoon zaak om met voldoende mensen het lastige stuk te helpen duwen, om nadien van bovenop de berg toe te kijken hoe de bal verder rolt. 

Stijn Ronsse zal in zijn keynote toelichten hoe hij naar vernieuwing kijkt, waar hij de grootste valkuilen ziet en welke mogelijkheden er zijn om deze te omzeilen. Als basis gebruikt hij het boek Als de raket niet opgaat, toegepast op een universitaire context. 

Bio: Stijn Ronsse is manager van het CAPTURE-platform en heeft een achtergrond in de industrie, consultancy en in de academische wereld. Hij schrijft over innovatie en strategie en is als associated fellow betrokken bij Itinera Institute.

 

Parallelle sessies 1

Parallelle sessies 2

Parallelle sessies 3

Doorlopend aanbod

 

 

Herbeleef de studiedag

De samenleving van de 21ste eeuw evolueert in een razendsnel tempo. De UGent wil haar studenten en levenslang lerenden maximaal voorbereiden op de toekomst door in te zetten op futureproof onderwijs. Tijdens deze Onderwijs- en Internationaliseringsdag dachten we samen na over hoe we daaraan kunnen werken binnen UGent en hoe het ENLIGHT-netwerk en de middelen van het Voorsprongfondsproject (APOLLO 8) als hefboom kunnen dienen voor faculteiten, opleidingen en lesgevers.

Bekijk de video en de foto's, en download per sessie de powerpoint.

Wil je nog eens de sfeer opsnuiven van de onderwijsdag? Bekijk dan zeker onderstaande video (Het Peloton).

Overzicht van het programma van 19 november 2021

Keynote: Heeft de UGent ze nog alle zes op een rij?

Prof. dr. Ilse De Bourdeaudhuij, Directeur Onderwijs van de UGent&

Zijn de zes strategische onderwijsdoelstellingen van de UGent nog steeds actueel of zijn ze aan herziening toe in het licht van futureproof onderwijs? Wat betekent futureproof opleiden? En wat kunnen het Enlight-project en het Voorsprongfonds Appollo 8 voor jou als lesgever, opleiding en faculteit betekenen om dit te realiseren?

Enlight Onderwijspraktijken in de kijker

  • Opleidingsondereel ‘Mechatronisch productontwerpen’, Prof. dr. Jelle Saldien 
  • Opleidingsonderdeel ‘Circular Cities’, Prof. dr. Ir. Gijs Du Laing 
  • Opleidingsonderdeel ‘Ontwerpproject’, dr. Femke De Backere

Parallelsessies 1

Parallelsessies 2

Parallelsessies 3

De vierde universiteitsbrede onderwijsdag Onderwijsbeleid en –Kwaliteitszorg vond plaats op dinsdag 21 mei 2019. Locatie van dienst is Het Pand.

Herbeleef de studiedag

De vierde onderwijsdag zit erop en het was weer een succes! We blikken terug op een dag vol inspiratie, concrete voorbeelden en nieuwe ideeën. Hiervoor danken wij alle bezoekers, de sessiegevers en de organisatoren van deze onderwijsdag. De dag ging van start met een keynote door De Redenaar. “Kunt u nog eens van het begin beginnen, professor?” vormde de kern doorheen hun verhaal. De positie van de lesgevers kwam op deze manier centraal te staan. De aansluitende workshops en sessies speelden in op de brede invulling van activerend onderwijs. Met zowel aandacht voor presenteren, onderzoek omtrent activerend onderwijs, werk- en evaluatievormen en feedback. Naast de focus op de onderwijspraktijk werd ook aandacht besteed aan het studentenperspectief en het gebruik van Ufora.

Wil je nog eens de sfeer opsnuiven van de onderwijsdag? Bekijk dan zeker onderstaande video (Dimitri Gillain).

Of bekijk de foto's (Julie Goossens).

Het volledige programma kan je bekijken via onderstaand overzichtsschema.

Hieronder vindt u de verschillende sprekers en abstracts per thema. Interesse in de slides? Vraag deze op via onderwijsondersteuning@ugent.be.

 

Keynote

Kunt u nog eens van het begin beginnen, professor?

De Redenaar

Waarom geven we les? Waarom laten we de student niet gewoon alles zelf nalezen? Lessen zijn er om de moeilijkste theorieën te verduidelijken, de meest prangende vragen op te lossen, de gruwelijkste twijfel uit te roeien. Een lesgever spreekt en hoe die dat doet doet ertoe. Hoe houd je een les boeiend? Hoe zorg je ervoor dat de student met meer uit je les vertrekt dan toekwam? Hoe begeester je een auditorium, niet alleen als docent, maar ook als redenaar?

 

Parallelsessies 1

Parallelsessies 2

Parallelsessies 3

 

De derde universiteitsbrede onderwijsdag Onderwijsbeleid en –Kwaliteitszorg vond plaats op vrijdag 18 mei 2018 in Het Pand.

Herbeleef de onderwijsdag

De universiteitsbrede studiedag Onderwijsbeleid en –Kwaliteitszorg van 2018 was opgebouwd rond 5 thema’s:

  • Studiesucces verhogen
  • Competenties bevorderen en toetsen
  • Welbevinden stimuleren
  • Uitstroom versterken
  • Uitstelgedrag vermijden

Het volledige programma kan u bekijken via onderstaand overzichtsschema.

Hieronder vind je de verschillende sprekers en abstracts per thema. Interesse in de slides? Vraag deze op via onderwijsondersteuning@ugent.be.

 

Keynote

Studeren en mentaal welbevinden: een complexe relatie

Spreker: Prof. dr. Ernst Koster

Abstract: In deze lezing ga ik in op de wederkerige relatie tussen studeren en welbevinden: Wat weten we over de invloed van welbevinden op studieprestaties én wat zeggen de gegevens over de relatie tussen student-zijn en mentale gezondheid.

Binnen het eerste luik tonen de gegevens een duidelijke positieve correlatie tussen welbevinden en studieprestaties. Er zijn echter heel wat verschillende visies op de relatie tussen welbevinden en studieprestaties die ik kort bespreek. Deze verschillende visies geven ook aanleiding tot heel wat verschillende interventies om welbevinden te vergroten, gaande van zelfcontrole technieken tot mindfulness interventies. Hier tracht ik het kaf van het koren te scheiden op basis van de empirische gegevens.

Binnen het tweede luik wordt student-zijn aanzien als een levensfase vol uitdagingen, kennisverwerving en exploratie. “De studententijd was de mooiste tijd van mijn leven” is een veelgehoorde bemerking van ouders. Tezelfdertijd wijzen de gegevens in de omgekeerde richting. Onderzoek wijst uit dat één derde van de studenten last heeft van psychische problemen. Wat maakt deze periode zo lastig en welke factoren dragen bij tot het risico op psychische problemen bij studenten? Hoe dienen we hiermee om te gaan als universiteit?

Thema studiesucces verhogen 

Thema competenties bevorderen en toetsen

Thema welbevinden stimuleren

Thema uitstroom versterken

Thema uitstelgedrag vermijden

Laatst aangepast 26 april 2024 11:14