Didactische werkvormen in een opleiding
De opleiding heeft voldoende aandacht voor een doordachte en goed op elkaar afgestemde mix van online en on campus onderwijs. De opleiding gebruikt een gevarieerde set van didactische (activerende) werkvormen die aantoonbaar aansluiten bij de opleidingscompetenties (OLR). Daarnaast stimuleert de opleiding dat studenten verantwoordelijkheid nemen tijdens hun eigen leerproces. |
|
Wat?
Een kwaliteitsvol programma omvat een gevarieerde set aan didactische werkvormen. Bewust gekozen didactische werkvormen zorgen ervoor dat studenten de eindcompetenties zo efficiënt mogelijk verwerven. Door een stapsgewijze en logische opbouw, bereiken ze een steeds hoger beheersingsniveau.
De UGent beschikt over een glossarium met werk- en evaluatievormen dat:
- lesgevers helpt om gerichte keuzes te maken en die op te nemen in de studiefiche;
- studenten informeert over de werk- en evaluatievormen.
De keuze voor een geschikte werkvorm hangt af van:
- de inhoud van een vak
- de aanpak van de lesgever(s)
- het aantal studenten
Wat doet de opleidingscommissie?
De opleidingscommissie bewaakt en evalueert de mix van werkvormen binnen het programma, afgestemd op de context en finaliteit van de opleiding en ziet toe op een passende evaluatiepraktijk.
Een opleidingsprogramma bevat een evenwichtige combinatie van:
- werkvormen gericht op kennisverwerving (zoals hoorcolleges en zelfstandig werk)
- werkvormen gericht op verwerving van vaardigheden en attitudes (zoals excursies en groepswerk)
De opleiding realiseert dit door een mix van online en on-campusonderwijs, afgestemd op de eindcompetenties en stimuleert studenten om actief aan de slag te gaan met leerinhouden.
Waarom?
Een programma met gevarieerde en doordachte didactische werkvormen is nodig om de OLR bij alle studenten te realiseren. Zo’n opleidingsprogramma speelt in op verschillende leernoden en leerstrategieën en biedt tal van voordelen voor studenten:
- Studenten ervaren meer betrokkenheid en hun motivatie en betrokkenheid neemt toe.
- Studenten hebben een diepgaand begrip van inhouden: bijvoorbeeld door toepassing mogelijk te maken
- Studenten leren gradueel meer verantwoordelijkheid op te nemen voor hun eigen leerproces dankzij een bewust opgebouwde en gevarieerde set aan didactische werkvormen
- Engagement wordt gestimuleerd, wat leidt tot optimale leerkansen, competentieontwikkeling en studierendement
Aan de slag
Zet in op variatie aan werkvormen in je opleiding
Bouw aan de zelfsturing van je studenten
Volg de geldende procedures en richtlijnen
Zet in op variatie aan werkvormen in je opleiding
-
De opleiding kan onderstaande leidraad gebruiken om een beleid te voeren rond werkvormen in de opleiding.
| Beleid werkvormen in je opleiding |
Waar kan je aan werken? |
Concrete acties |
|
Breng de variatie in kaart |
Zorg voor een evenwicht tussen werkvormen gericht op kennisverwerving en werkvormen gericht op vaardigheden en attitudes |
|
|
Zet in op Blend@Ugent |
Zorg voor een doordachte mix van online en on campus onderwijs. |
|
|
Professionaliseer je lesgevers |
Stimuleer je lesgevers om geschikte werkvormen te kiezen op basis van een |
|
Bouw aan de zelfsturing van je studenten
Vaak denken we dat studenten in het hoger onderwijs zelfregulerende vaardigheden al volledig ontwikkeld hebben, of dat ze die zelfstandig kunnen aanleren maar niks is minder waar. Zelfregulerende vaardigheden ontwikkelen is een gedeelde verantwoordelijkheid van de student, de lesgevers, de onderwijsondersteuners én de opleiding. Om op een effectieve manier te werken aan zelfregulerende vaardigheden van studenten, is er een opbouw nodig van meer lesgevergestuurd naar studentgestuurd onderwijs in het opleidingsprogramma. De opleidingscommissie speelt een belangrijke rol in het bewaken van deze opbouw en het bepalen van acties om de zelfsturing van studenten te versterken. Vraag een vorming op maat aan met je OC om de zelfregulerende vaardigheden te versterken in je opleiding, contacteer onderwijs@ugent.be.
Volg de geldende procedures en richtlijnen
- Vraag lesgevers om hun studiefiche te actualiseren
- Doorloop de procedure voor het wijzigen van ‘Studiefiches’ (Vademecum studieprogramma’s)
- De beleidsmedewerkers kwaliteitszorg van je faculteit zetten je graag op weg.
Laat je ondersteunen
Laat je ondersteunen door de collega’s van onderwijs@ugent.be om aan de slag te gaan. Voorbeelden van ondersteuning:
- In kaart brengen waar en hoe er al gewerkt wordt aan zelfregulerende vaardigheden in je opleiding en acties bepalen.
- In kaart brengen van de werkvormen in het opleidingsprogramma en acties bepalen in functie van meer variatie.
UGent-Praktijken
Laatst aangepast 23 december 2025 10:35
